tisdag 4 maj 2010

Timotej trädgård - kan det va´ nåt?

Parallellt med min utbildningstid planerar jag att i sakta mak starta upp mitt nya trädgårdsföretag. Eftersom jag inte har helt klart för mig hur framtiden ser ut och därför ännu inte vet exakt vilken inriktning företaget ska ha, vill jag vara öppen för flera olika möjligheter. Helt klart är dock att jag redan nu i någon mån vill ägna mig åt trädgådsskötsel och de tjänster som detta inrymmer. I framtiden finns även odling, försäljning, planering mm med i tankarna.

När jag nu tänker göra en formell registrering av företaget funderar jag såklart mycket på ett lämpligt namn. Jag vill att namnet ska ha en personlig anknytning och naturligtvis med en tydlig koppling till trädgård. Jag vill dock inte att namnet ska specificera inriktningen i detalj, just för att ha möjlighet att utveckla inriktningen efter hand.

Det namnförslag som hittills har hängt sig kvar i mina tankar är just Timotej Trädgård. Timotej anspelar på mitt efternamn som är Timoteusson.

Känn på namnet, hur ligger det i munnen, vad ger det för associationer? Kom gärna med spontana kommentarer och hissa eller dissa! Jag behöver er hjälp och stöd för att komma vidare i processen.

4 kommentarer:

  1. Ja du, det här med firmanamn är inte lätt:) Det är så mycket som man ska tänka på som att det "känns" rätt, är lätt ihåg kommet, låter seriöst och en massa andra aspekter. Min spontana reaktion var både positiv och negativ (bra svar va?) Det positiva är att det som du säger anspelar på ditt efternamn. Det negativa är att jag personligen associerar timotej med ogräs:) och det låter ju kanske inte så bra att överlåta sin trädgård åt ogräs;))Men som sagt det är SVÅRT och jag förstår din vånda. Lycka till/Monne

    SvaraRadera
  2. Jätte bra namn, Bianca! Kör på det! Kram.

    SvaraRadera
  3. Hej hjärtat!
    Vi som med barndomens gränslösa övertygelse tvättat håret i det naturligaste som finns ... sitter idag och vränger och kränger på det mesta - ord, prylar eller upplevelser, allt med distanserad koll på läget, observerande men övertygande. Hjärtligt och helgjutet - så, bästa Bianca - fyll på! och övertyga med din glöd! och, framför allt, när du svingar din spade och ansar din häck - då _vet_ vi att övertygelsen ligger i att växa - inte i att vara vacker. ... och du lugnar t.o.m. den riktigt sanna entusiasten, vi som inte ens har en täppa, att när det bara växer, igen och igen, då har till och med det ett vackert namn - Timotej.
    Go, Go. Go for it girl!!!

    SvaraRadera
  4. Timotej känns bra i munnen, lätt att komma ihåg. Det blir nog bra! När du reggar företaget ska du tänka på att rabbla upp alla möjliga (och omöjliga) inriktningar du tror att du ev kommer att jobba med i framtiden. Det går nämligen inte att lägga till i efterhand.
    Lycka till!
    /Helen

    SvaraRadera