tisdag 11 maj 2010

Full fart i maskinparken!

Något som man har väldigt stor nytta av i trädgårdsmästaryrket är alla de hjälpredor som står till förfogande. Och nu pratar jag inte om trädgårdstomtar, hjälpsamma vänner eller liknande utan om de verktyg och maskiner som underlättar skötselarbetet betydligt. Under våren har vi en ganska omfattande skötselkurs där en stor del av den schemalagda tiden ägnas åt maskinkunskap. Vi får bland annat utbildning i att hantera traktor med diverse tillbehör, frontlastare, åkgräsklippare, röjmotorsågar, vertikalskärare, kantskärare, trimrar med mera.

Vår lärare demonstrerar hur frontlastaren fungerar.


Min klasskamrat Marie luftar gräsytorna i barockträdågrden med hjälp av en vertikalskärare

Eftersom Norrviken är en stor park finns det många tillfällen att använda maskinerna i det praktiska arbetet. Under våren har vi åtminstone en hel dag varje vecka som vi utför parkskötseln, vilket naturligtvis är oerhört givande för oss samtidigt som Norrviken får ett ordentligt lyft. Jag har tidigare nämnt att det endast är två personer som ansvarar för parkens skötsel och det är förstås välkommet att vi hjälper till med det vi kan, samtidigt de ger oss bra handledning på plats.

Idag har jag, tillsammans med två klasskamrater kantskurit några av Norrvikens gräsmattor. Så här såg det ut innan arbetet:


Med kantskärarens hjälp fick kanterna sig en liten ansiktslyftning.


Och så här blev resultatet:

1 kommentar:

  1. Jag skall fixa mitt gräs så fort det blir fint väder. Har iallafall gödslat idag i regnet.
    Bra med regn.
    annika

    SvaraRadera