söndag 13 mars 2011

Nu blommar trollhasseln!

Innan jag lämnade Norrviken i fredags smög jag mig ner i "japandalen" (eller Japanska Trädgården som den officiellt heter). Det var några veckor sedan jag var där och jag var bara tvungen att spana in om ett av mina tidigaste och käraste vårtecken hade visat sig ännu. Och jomenvisst, när jag fick syn på den japanska trollhasseln, Hamamelis japonica, fylldes jag av en slags vemodig lycka kombinerat med en stor tacksamhet och vördnad för naturen.

Jag dröjde mig kvar länge vid trollhasseln och nästan sög in de ljuvligt doftande små rufsiga blommorna i näsborrarna.

Tyvärr hade jag inte kameran med mig vid det tillfället, men bilderna ovan som togs vid ungefär samma tid förra året duger väl gott?

Nu kan våren komma!

8 kommentarer:

  1. Åååå, trollhassel - vill ha! Tidig, vacker. Dessutom är det en läkeväxt, av bladen kan man göra ett sårläkande och inflammationshämmande omslag.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Härligt och ack så ljuvligt:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vill ha jag med! Skall prova en någon gång även om jag vet att den inte riktigt är härdig här. Underbara bilder!

    SvaraRadera
  4. Å det visste jag inte, Laila. Tack för infon, det ska jag komma ihåg! Tänk vad naturen är generös mot oss, det är bara vi som inte har förmågan att ta tillvara på de resurser som finns.

    SvaraRadera
  5. Hybridkejsarolvonet lite längre ner i dalen borde också blomma nu - det är helt underbart även om det inte har lika många blommor som trollhasseln.

    Å, vad jag saknar Norrviken...

    SvaraRadera
  6. Gillar verkligen det trädet är som ett fyrverkeri har ett i den nya trägården.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    SvaraRadera
  8. Jag sa till min mamma när hon köpte ett trollhassel träd på en ca halvmeter att jag har HÖRT att detta träd rotar sig "klart" först INNAN de börjar växa upp och bli ett träd. Detta var försommaren 2003 detta träd har vuxit ca 10-15cm på höjd och lika mycket på bredden och nu har det då gått 15år men nu äntligen har mamma gett sig och erkänner att jag kan kanske ha rätt... 😂 😂 Men fint är det

    SvaraRadera