lördag 21 augusti 2010

Prunus avium, Prunus cerasifera,

Prunus domestica, Prunus laurocerasus, Prunus maackii, Prunus padus, Prunus serrula, Prunus spinosa...... Puh!!!

Sommaren svepte förbi mig med en lång, skön suck. Mina två härliga veckor hos Mandelmanns känns avlägsna och sedan dess har jag inte ägnat vare sig skolan eller bloggandet många minuter. Jag har varit ledig!

Nu har jag smygstartat höstterminen lite grand och gör två veckors praktik. Privata omständigheter har gjort att jag inte är på Österlen och Mandelmanns som planerat, utan istället på Nisses Växter i Uddevalla - ett mer än värdigt alternativ. Men mer om det vid ett senare tillfälle.

Prunus på längden och tvären
Vår lärare skickade med oss en skön sommarhälsning i form av den nätta uppgiften att lära oss närmare 170 träd och buskar till höstens terminstart. Nyligen fick vi veta att vi ska tenta av dessa redan första skolveckan. Det kommer att bli en tuff uppgift och jag måste erkänna att jag borde ha börjat plugga dessa tidigare. Mycket tidigare. Hur i hela friden ska jag till exempel lyckas se skillnad på alla dessa prunusar?

Men jag har ett ess i skortärmen, nämligen den eminenta Lignosskivan. Det är en CD-romskiva som beskriver över 1000 arter och sorters träd och buskar med text och bild. En fiffig funktion gör att man kan förhöra sig själv på de växter man själv valt ut. Min räddning!



Tack Martin Ågren och Lars Karlsson för hjälpen!

3 kommentarer:

  1. Fast - det här var den enda tentan jag var nära att köra på. Dels är det väldigt många växter, dels är det inte lätt att lära sig dem från en bild eller ett litet exemplar på plantskolan när sedan tentan gäller RIKTIGA träd ute på stan!
    Men sen dess har jag väl lärt mig sisådär tre gånger så många träd och buskar - det har sina fördelar att jobba i växtbutik. =)
    Lycka till med tentan!
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Precis det är inte lätt att jämföra mellan bild o verklighet, så plugga, plugga, plugga jäääättemycket
    Tack käre skapare att jag inte går i skolan längre. På universitetet i Lund körde jag en gång i en tenta i kvantitativ metodik. Statistik är not very nice om man inte är lätt nördig. Men jag tog den på omtentan och sen bommade jag inga fler tentor tack o lov innan FK-examen. Men du klarar dig säkert. tjejer är mkt bättre på att ha järnkoll än vi killar
    claes-anders

    SvaraRadera
  3. Absolut en "vill ha" CD trots att jag inte behöver någon för plugget utan bara för egenstuidier!
    Lycka till med studierna!/Anja

    SvaraRadera