tisdag 15 juni 2010

TEMA: Trädgårdsmästarelev på Norrviken - Sanne Clausen

Den sista augusti förra året var vi 33 förväntansfulla personer som träffades för allra första gången. Vi var samtliga antagna till trädgårdsmästarutbildningen på Norrviken och det enda vi visste om varandra var att vi alla delade det stora intresset för trädgård. Av dem som var med från början är vi nu 27 stycken kvar i klassen. Någon valde att hoppa av direkt, andra har av olika skäl lämnat utbildningen efter hand.

Som grupp är vår klass, TM11, helt fantastisk! Vi har alla olika bakgrund, är i olika åldrar och har olika mål med utbildningen, men som helhet har vi jäklarimej en gruppdynamik som är ganska unik. Därför vill jag göra några nedslag under ett återkommande tema som jag kallar "Trädgårdsmästarelev på Norrviken" där jag då och då presenterar några av mina härliga klasskamrater.
 
Först ut blir en av våra danska have-dyrkere, nämligen Sanne Clausen.
 

Såhär säger Sanne om sig själv och sin roll i klassen:
- Jag är nog klassens mest rättframma person, den som ställer de frågor som andra tänker. En del tycker nog att jag kan vara lite provocernade emellanåt, men det beror nog mest på att jag inte lindar in mina frågor i så mycket krusiduller som ni svenskar ofta gör, hrm... Jag tänker positivt och gillar andra människor. Och så är jag nog en som ofta tar initiativ - men är tyvärr inte lika bra på att fullfölja dem...

Vägen hit
För tre år sedan tog Sanne med sig man och barn och flyttade från danska Dragör till Skåne. Sanne har en bakgrund som pedagog och har i många år arbetat med barn, ungdomar och vuxna med särskilda behov. I Sverige jobbade hon på en naturförskola där hon vistades mycket ute i naturen tillsammans med barnen.

Vägen till trädgårdsmästarutbildningen var kanske inte självklar, i själva verket är det Sannes man som har det stora trädgårdsintresset i familjen. Men en stark önskan om att vara utomhus och samtidigt få släppa fram en slumrande kreativitet ("jag har inte haft tillräckligt tid till skapande tidigare") ledde fram till livsvalet som hon inte verkar ångra för en sekund.

Sanne berättar för mig om hur hon tidigare ständigt bar med sig det strategiska tänket från arbetet och att hon alltid hade mycket i huvudet.
- Idag är klumpen i magen, det vill säga ren stress, helt borta. Jag älskar att gå helt in i det jag gör och försvinna i  arbetet, även om det bara handlar om att åka omkring på en gräsklippare eller att rensa ogräs. Ibland går det en hel dag utan att jag tänker på någonting och det är härligt! Undrar om min hjärna kommer att skrumpna ihop till en liten ärta så småningom, haha!

Och framtiden då, vad har den i sitt sköte? En dröm är att arbeta som trädgårdsmästare i en större park, gärna i en slottsträdgård. Samtidigt har Sanne siktet inställt på att driva eget företag och hon har också redan startat en verksamhet med inrikting på trädgårdsskötsel hos privatpersoner, under namnet S.V.O.T.S (Sannes växt- och trädgårdsservice).

En annan dröm är att kombinera sitt trädgårdsintresse med kärleken till barn och hon skulle gärna anlägga trädgårdar som är särskilt anpassade till barns behov och leklust. Och ett litet smakprov på temat visar hon upp i sin entrérabatt.

Barnens trädgård - en plats för lek och äventyr
Här finns inga giftiga växter. Här får man smaka, dofta och känna på trädgården. Här hittar du sprakande eld och doften av grillad korv. Känn gräset under fötterna när du fikar, leker i kojan eller bara njuter av växternas skönhet. En trädgård för barn och andra varelser att vistas i.








6 kommentarer:

  1. Toppen bra! Kram fra den danska have-dyrker hihi..

    SvaraRadera
  2. Vilken kul ide att presentera dina klasskamrater:)) Alltid roligt att höra hur andra människor har kommit fram till vad de vill med sitt liv. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Nejmen vad läcker den lilla täppan blir.
    Den måste jag ju bara se i verkligheten.
    Kanske en vinnare???
    Tack för senast
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Vilket trevligt reportage du har gjort, Bianca. Mycket intressant och trevligt. Ser fram emot att få läsa om dina andra kursare också!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Lisa Minelli Bergström16 juni 2010 kl. 19:11

    Men Bianca. Herregud vilket härligt "reportage". Blir så glad av dig. Hihi. Bra gjort! Och visst är Sanne en härlig tjej! Hihi.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Kul, nya krafter med nya ideer. Får snart ta en tur till Norrviken.
    Och din fråga - jo vi har öppet den 8/8. Välkommen om du har vägarna förbi!

    SvaraRadera