fredag 25 februari 2011

Ympa, ympa, fallerallera!

Mitt i värsta projektarbeteshetsen (nåja, än så länge är vi förhållandevis lugna men det kommer bli värre) fick vi igår ett välkommet avbrott. På med arbetskläderna och ut till Hallandsåsens plantskola där vi blev försedda med var sin ympkniv, några grundstammar och ett gäng ympkvistar.


När man ympar ska ympkvistarna (äppelträd i vårt fall) skäras med ett jämnt snitt. Därefter tar man en grundstam med motsvarande grentjocklek och gör ett likadant snitt. De två grenarna läggs ihop så att snittytorna ligger tätt mot varandra och därefter binder man ihop dem med en plastremsa så att ingen luft kommer in. Ympkvisten kortas in ovanför en knopp och voilà - ett nytt litet äppelträd har fötts!


Riktigt kul och lärorikt men faktiskt svårare än jag först trodde att få riktigt bra snits (!) på snitten. Med mig hem från plantskolan fick jag tre olika sorter; PG Bergius, Discovery och Ingrid Marie.

onsdag 16 februari 2011

Startskott för slutprojektet!

Nu börjar det verkligen närma sig slutet. För i måndags påbörjade vi den allra sista etappen i skolan, nämligen ett större projekt där vi ska knyta ihop många av kurserna vi har läst under utbildningen.

Projektet går ut på att vi ska arbeta i grupper om fem personer, där vi på uppdrag av Kärnfastigheter i Helsingborg ska skapa eller arbeta om en utemiljö på en given plats. Projektet är alltså "skarpt läge" och om beställaren är nöjd med vårt förslag kommer miljön realiseras och därmed anläggas. Vi var fem grupper som fick titta på sju objekt med olika verksamheter; förskola, LSS-boende, fritidsverksamhet, flerbostadshus med flera. Vår grupp valde ett LSS-boende med två bostadsbyggnader och kringliggande utomhusmiljö.

Igår var vi ute och kikade på objekten, som alla ligger i Helsingborgsområdet, och därefter sparkades arbetet igång med en inspirerande föreläsning av Maria Arborgh (Svt:s Söderläge för er som minns).


Med handledning av bland andra Maria ska vi analysera platsen, titta på möjliga utvecklingsområden, skapa en ny utemiljö och presentera vårt förslag i detalj för både uppdragsgivare och press.

Idag hade vår grupp ett första projektmöte där vi påbörjade vår kreativa process med att analysera platsen som den ser ut idag. Vi utgick från några bestämda frågeställningar: Vilka ytor används och hur ser de ut? Vilka rörelsemönster till och från byggnaderna kan identifieras? Vilka vyer erbjuder/saknar platsen?


Under sex veckor ska vi arbeta fram det förslag som slutgligen ska presenteras för uppdragsgivaren. Det är bara att kavla upp ärmarna och bereda sig på ett intensivt arbete.

onsdag 9 februari 2011

Vad händer med Norrvikens Trädgårdar i framtiden?


Ja, det är en fråga som diskuterats, tröskats och spekulerats kring ända sedan vi nåddes av beskedet att NTAB hade sagt upp avtalet med Stiftelsen Norrvikens Trädgårdar (ägaren) och inte längre skulle svara för driften av parken. Sedan i september 2010 lever Norrviken i något slags vakuum och det är inte längre någon som svarar för vare sig det upprätthållande skötselarbetet eller för den långsiktiga utvecklingen av parken.


Stiftelsen har sökt efter en ny arrendator under mycket lång tid och vi är många, väldigt många, som så innerligt hoppas att en hållbar och långsiktig lösning snart är i sikte. Parken håller på att förfalla och det krävs åtskilliga tiotals miljoner kronor för att återställa den i ett acceptabelt skick.



Och kanske är lösningen inte långt borta! En liten, liten fågel viskade nämligen i mitt öra idag att stiftelsen sitter i förhandlingar med en seriös intressent och att ett avtal är nära förestående. I månadsskiftet februari/mars ska samarbetet offentliggöras och vi får veta vem det blir som kommer att rädda Norrvikens Trädgårdar från ett fullständigt förfall.

måndag 7 februari 2011

Att rita trädgårdar och rabatter...

... kan väl vem som helst göra, eller hur?
Det tror jag absolut! Men för att rita dem på beställning och att ta betalt för detta arbete krävs lite mer än att enbart "gilla växter". Det finns många talangfulla trädgårdsälskare med konstnärlig ådra som kanske saknar den fördjupade, gedigna växtkunskapen. Samtidigt är det många med god kunskap om de enskilda växterna, men som inte har förmågan att gestalta dem i ett sammanhang.

Vad jag menar är att det är ett konststycke att behärska förmågan att rita trädgårdar, rabatter och planteringar! Det handlar om att kreera ett förslag och att kunna göra förslaget begripligt för kunden. Det krävs både känsla för färg och form (oh, jag önskar verkligen att jag vore en av de konstnärligt lagda!) och riktigt god växtkännedom. För att bli verkligt duktig krävs även lång erfarenhet och en stor portion talang!

Terminens favoritkurs
Under några veckor i vinter har vi läst kursen Färg- och formlära, som ingår i utbildningen. Innan kursstarten var mina förväntningar ganska tudelade - jag såg verkligen fram emot ämnet, men efter att ha hört om kursens upplägg för förra klassen, hoppades jag inte direkt på något stort. Våra föregångare fick mest kladda och kludda med färger och leka vernissage (inget ont i det, men det är för abstrakt för min smak) - vad jag önskade mig var praktiska och handfasta grundkunskaper i ren trädgårdsdesign!

Idag hade vi det sista kurstillfället i Färg- och formlära och det är faktiskt med stor saknad jag inser att det inte blir några fel lektioner i ämnet. Kursnamnet är nog det enda som är kvar från föregånde år, för oss var läraren en annan och upplägget på kursen helt annorlunda. Och så fantastiskt lärorikt och inspirerande! Vår lärare, Åsa Adolfsson Ahlander, arbetar professionellt med trädgårddesign och är utbildad trädgårdsingenjör vid SLU Alnarp.

Under ett antal veckor har Åsa introducerat oss i ämnet trädgårddesign och varvat de teoretiska föreläsningarna med individuella uppgifter som hon med stor omsorg har gått igenom och gett personlig feedback på. Jag, som saknar naturlig talang att kunna visualisera mina idéer på papper har alltid avundats dem som med lätthet drar några snabba pennstreck och får ihop det till något begripligt. Men efter denna kurs har jag fått så mycket handfasta råd, kunskaper och - framför allt - positiv respons, att jag blir sugen på att utveckla mitt trädgårdritande.

Rabattritning
En av övningarna gick ut på att vi skulle komponera en rabatt utifrån helt fria förutsättningar avseende läge, ståndort och stil. Vi skulle dels rita en planskiss (ovanifrån) och dels framifrån i ett snitt. Till skisserna skulle vi beskriva ett tema och sätta rabatten i sitt rätta sammanhang. Vi skulle också göra en komplett växtlista med bilder, namn och antal växter.

Min rabatt fick namnet Färgstark sommarfröjd och jag har låtit basen i planteringen utgöras av mindre träd och buskar med starka karaktärsdrag. Rabatten har två tydliga områden med helt skilda färgsättningar; chokladstråket domineras av mörkbladiga och mörkt röda växter som varvas med inslag av vitt och orange-gula stråket sprakar av starkt orangea och lysande gula nyanser som kombineras med blåa fält.

Vår fantastiska lärare var så generös mot alla i klassen och proppade oss fulla med superlativ, så nu tillåter jag mig faktiskt att vara lite mallig över att jag efter åtskilliga timmars slit med färgpennor, växtböcker och skallinjaler (i kombination med en svår kreativ ångest) har lyckats komma i hamn med detta. Min blygsamhet förbjuder mig egentligen att visa skisserna offentligt (det har jag ALDRIG gjort med något jag ritat tidigare!) men jag vill visa att det faktiskt går att öva upp en arbetsteknik för hur man kan planera, kreera och presentera en idé. Så, vad sjutton, här är den:


Min första planskiss. Skala 1:100


Ett snitt från samma rabatt, skala 1:10


Växtval - perenner, träd och buskar, lökar, knölar och gräs

I kursen har vi bland annat även ritat var sin trädgård till en radhustomt. Alla i klassen fick samma tomtritning att utgå ifrån och det blev naturligtvis lika många olika förslag som vi är elever i klassen. Samtliga var riktigt bra!

Jag vill verkligen skicka ett extra tack till vår inspirerande, entuiasmerande och kunniga lärare som nog lyft oss alla ett litet snäpp! Tack vare skicklig guidning och en oerhörd positiv feedback har hon inspirerat både mig och många andra i klassen till att jobba vidare med trädgårdsritandet. (Själv ska jag snabbt förkovra mig ytterligare genom distanskursen i trädgårdsdesign som jag läser hos Trädgårdsakademin)

onsdag 2 februari 2011

TEMA: Trädgårdsmästarelev på Norrviken

Maria Berggren
Maria är en av fem tjejer som utgör klassens ”Halmstad-liga”. Varje dag pendlar hon och de andra drygt åtta mil Halmstad - Norrviken tur och retur för att ägna sig åt sin livsdröm, att utbilda sig till trädgårdsmästare.


Foto: Mattias Månsson

Maria har alltid haft ett stort intresse för natur och trädgård och som barn älskade hon att vara hos sin mormor och morfar som hade en stor naturlik trädgård ute på landet. Under gymnasietiden tog hon alla chanser att vara i den lokala blomsteraffären – hon gjorde sin praktik, sommarjobbade och arbetade extra där på helgerna. Så småningom fick hon anställning i butiken och hann jobba där i sju år innan verksamheten konkurrerades ut av Blomsterlandet och personalen fick sägas upp.

Därefter försörjde sig Maria under närmare tjugo år genom diverse olika jobb; hon körde taxi, jobbade i hamnen, arbetade i hemtjänsten och som biträde i en livsmedelsaffär. Men efter flera år med egen trädgård växte sig trädgårdsintresset bara större och tanken på att kunna leva på sin hobby lockade. En dag såg hon en annons om utbildningen i en tidning och bestämde sig för att ta chansen och söka in.

-Tiden var inne och jag kände att jag inte ville höra mig själv säga i efterhand ”varför gjorde jag det inte?”. Men det var trots allt lite läskigt när jag fick antagningsbeskedet i handen – nu blev jag ju tvungen att ta ställning! Jag frågade mig själv om jag var beredd att lämna min trygga anställning och kasta sig mig in i en helt oviss framtid.

Foto: Charlotte Mårtensson


Nyfikenheten och det brinnande intresset avgjorde och med facit i hand säger Maria tvärsäkert att hon aldrig skulle vilja ha det ogjort.

-Utbildningen har gett mig så oerhört mycket. Att få ägna dagarna åt det som är allra roligast i livet är en ynnest och att vistas och studera i den härliga miljö som Norrviken erbjuder är fantastiskt! Dessutom är det ganska stärkande att veta att man faktiskt fixar upp att plugga ”på gamla dar”. Jag fick en kick av att träffa nya människor som delar mitt intresse, det är ju så skönt att kunna prata blommor med sina klasskompisar dag ut och dag in utan att någon blir uttråkad!

Bilden är tagen på ett dagis där Maria gjorde praktik förra sommaren.
Foto: Charlotte Mårtensson


Om sin egen roll i klassen säger sig Maria vara den som lyssnar, iakttar och försöker ta in så mycket som möjligt.

-Jag försöker vara aktivt närvarande på lektionerna. Nu när jag har satsat på att utbilda mig vill jag ha ut så mycket som möjligt av undervisningen. Jag har lärt mig massor, men om jag kunde ändra på något i utbildningen skulle jag i så fall önska mig ännu mer praktiskt arbete.

Om några månader tar Maria, jag och våra klasskamrater examen. Vad som händer därefter är inte helt klart för Marias del men hon har, likt flera andra i klassen, börjat fundera på att starta eget trädgårdsföretag. Om allt går som hon vill kombinerar hon företagandet med sitt gamla jobb i livsmedelsbutiken.

Jag håller båda tummarna för att det blir precis som Maria önskar!